Wygląd reklamy

Głównym celem reklamy jest skuteczne prezentowanie oferty sprzedaży , która ma celu skłonienie potencjalnego nabywcy do zakupienia określonych towarów , skorzystania z określonych usług. Jednym z celów reklamy jest też promowania danej marki. Reklama to również walka z konkurencją, reklamodawca zachwala swój produkt, jako ten najlepszy i warty zakupu. Obecnie wśród wielu podobnych do siebie towarów, często równie dobrej jakości i cenie bez dobrej reklamy nie da się ich wprowadzić na rynek i wypromować.

Jak stworzyć dobrą reklamę?

Przygotowując ogłoszenie reklamowe, powinniśmy zacząć od zanalizowania potrzeb reklamowych swojej firmy. W tym celu wspólnicy powinni sobie odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Co chcemy reklamować? Firmę, produkt, grupę produktów czy usługę?
  • Do kogo reklama ma być skierowana? Każda z grup wymaga użycia innego języka przekazu.
  • Jaki wizerunek naszej firmy chcemy przekazać? Czy chcemy być postrzegani jako firma wyluzowana, profesjonalna, tradycyjna czy młoda duchem? W zależności od tego, jak firma ma być postrzegana, reklama może być bardzo zwariowana lub zrobiona bardzo poważnie.
  • Gdzie reklama będzie umieszczona? Czy będzie to ruchliwy korytarz? Czy raczej zaciszny zakątek, gdzie każdy może w spokoju poczytać dłuższy tekst? Czy chcemy rozdawać reklamę w formie ulotek? Czy może jest to ogłoszenie na stronę internetową? Jeśli reklama ma być prezentowana w jakimś ruchliwym miejscu, to zdecydowanie powinna zawierać jak najmniej treści do przeczytania, ale za to jak najwięcej przekazu obrazkowego; natomiast jeśli przewidujemy, że odbiorca będzie mógł poświęcić na przeczytanie reklamy więcej czasu, to wówczas może ona być bogatsza w treść.

Treść ogłoszenia reklamowego – model AIDA

Według twórców modelu AIDA każdy przekaz reklamowy powinien być tak zbudowany, by wywołać u odbiorcy następujące reakcje:

Attention uwaga przyciągnięcie uwagi klienta

Interest zainteresowanie zainteresowanie klienta właściwościami produktu

Desire pożądanie przekonanie klienta, że produkt jest mu potrzebny i może zaspokoić jego potrzeby

Action działanie właściwe przekonywanie klienta do zakupu tego właśnie produktu; zmotywowanie klienta do działania, czyli zakupu

W celu przyciągnięcia uwagi odbiorcy, czyli sprawienia, by w ogóle zechciał spojrzeć na nasze ogłoszenie, musi się ono wyróżniać spośród innych. Można to osiągnąć poprzez np.:

  • Rozmiar ogłoszenia – plakat zajmujący pół ściany na pewno nie pozostanie niezauważony.
  • Krzykliwy kolor – żywe kolory (czerwony, żółty, kolory fluorescencyjne itp.) zawsze przyciągają wzrok.
  • Ciekawe, krótkie hasło.
  • Duży rozmiar czcionki.
  • Przykuwającą wzrok ilustrację.
  • Jeśli udało nam się przyciągnąć wzrok odbiorcy, musimy mu teraz przekazać najistotniejszą treść ogłoszenia, czyli opisać właściwości produktu. Najczęściej nie opisujemy jednak wszystkich jego cech, a jedynie te najważniejsze z punktu widzenia naszego klienta, wyróżniające nasz produkt na tle innych.

Kolejnym elementem niezbędnym w każdym ogłoszeniu są treści, które przekonują klienta, że to właśnie naszego produktu szukał lub nasz produkt najlepiej zaspokoi jego potrzeby.

Ostatnim elementem każdego dobrze zbudowanego ogłoszenia reklamowego jest bezpośrednie zachęcenie klienta do działania poprzez zastosowanie w ogłoszeniu treści typu:

„Kup!”,
„Przyłącz się do tych, którzy już kupili!”,
„Jeśli zamówisz teraz, otrzymasz bezpłatny…!”
„Przy zakupie do …., uzyskasz 50% zniżki! …”
„Oferta wygasa za tydzień!”
„Zamów teraz, a otrzymasz dodatkowo……!”

Stworzenie dobrej reklamy to nie lada wyzwanie. Przede wszystkim musi wzbudzać zainteresowanie i chęć posiadania danego produktu (bądź usługi). Szata graficzna nie powinna przyćmiewać tego co reklamujemy, przekaz reklamowy powinien być łatwy do odczytania inaczej staje się niezrozumiały i nieczytelny. Reklama musi szanować system wartości i przekonania adresatów, inaczej dana kampania reklamowa może okazać się skandalem obyczajowym i doprowadzić do procesu sądowego (co albo zwiększy zainteresowanie mediów, a tym samym potencjalnych kupujących lub doprowadzi do bojkotu danego towaru lub usługi).

źródło: www.praktycznaekonomia.edu.pl